Hoe voorkom je wedstrijdspanning?

Hoe-voorkom-je-wedstrijdspanning

“Ik heb geen idee meer wat ik aan het doen ben #NYmarathon” schreef Laura Brijde van RunningLau in haar blog. Dus belde ik haar op en spraken we erover.

Laura traint voor de New York marathon die komende zondag wordt gelopen. Mijn hele tijdlijn staat vol met Nederlanders die een dezer dagen naar The Big Apple vliegen. Stuk voor stuk zijn ze zenuwachtig.

Laura dus ook. Ze traint met Sportrusten schema’s, waar ik als coach ook mee werk. De ene training gaat als een tierelier, terwijl de andere training voor geen meter gaat. Er zit geen constante lijn in tempo en hartslag. Daarnaast stak een oude blessure, shin splints, weer de kop op. Overall gevoel: paniek.

Niet goed.

Het schijnt erbij te horen. Maanden van tevoren schrijf je je in voor een wedstrijd (Rotterdam marathon, iemand?). Het gedroomde doel is dan nog ver weg. Tijd genoeg dus.

Je zoekt een ideaal trainingsschema, doet misschien een inspanningstest. Je voelt je er goed bij. Maar stilletjes komt de wedstrijd dichterbij.  En je zult altijd zien dat een blessure of griep de voorbereiding verstoort.

Wat doe je dan?

Paniek! Want de wedstrijd staat voor de deur. Startbewijs, vervoer, supporters zijn allemaal geregeld. In het geval van New York heb je veel geld betaald voor een reis. Een blessure kun je er niet bij hebben.

“Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.”

Een uitspraak die Marc Lammers  veel gebruikt. Als toptrainer in hockey weet hij er alles van.

Het plan van de meeste hardlopers bestaat uit een trainingsschema op de koelkast. In 97% van de gevallen sluit dit schema niet aan bij de agenda, wensen en behoeften van een hardloper.

Zo lopen de meeste recreatieve marathonlopers teveel kilometers, waardoor de vermoeidheid zich opstapelt. Met een blessure tot gevolg. Als hardloper is het risico op een blessure 3x zo groot als bij andere sporten. Hebben wij even pech.

Samen met Laura heb ik haar plannen bijgesteld. We hebben de strategie besproken waarmee ze de wedstrijd gaat lopen. De eerste 10k op tempo, daarna overschakelen op marathonhartslag. Zonder de man met de hamer tegen te komen. Het zal niet makkelijk worden, maar ze heeft er weer vertrouwen in.

Binnenkort komt Laura bij mij in de Runspiration podcast om over haar ervaringen te vertellen. Ik ben heel benieuwd hoe ze het zondag gaat doen.

Groeten, Jeroen

P.S. Benieuwd welke mogelijkheden er zijn voor coaching? Check mijn website voor groepsprogramma’s en 1-op-1 trajecten.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *